Social Media staat op de HR agenda! Wat nu?

Social Media staat op de HR agenda! En wat nu?

Help fcc marc falardeau

Het gebruik van Social Media wint snel terrein en dringt door tot alle lagen en uithoeken van de organisatie: er verandert veel en het verandert snel. Waar een half jaar geleden het onderwerp Social Media alleen bij een paar HR pioniers was doorgedrongen, zie je Social Media in 2011 bij veel organisaties op de HR agenda staan. Dat is mooi, want dat betekent dat HR eindelijk in beweging komt. Juist nú is het moment om de toegevoegde waarde van HR te laten zien. Aan de ene kant als Strategische Businesspartner die de impact van deze nieuwe ontwikkelingen op de organisatie signaleert. Aan de andere kant als gebruiker van Social Media ter ondersteuning van HR vraagstukken. En daarmee dient zich ook meteen het volgende vraagstuk aan: waar en hoe te beginnen? Met een duidelijk raamwerk en een gezonde dosis doorzettingsvermogen kun je vandaag nog aan de slag.

De praktijk is weerbarstig

Vaak zie je dat organisaties eigenlijk in de omgekeerde volgorde met Social Media beginnen. Snel worden er een aantal accounts aangemaakt op LinkedIn, Facebook, Hyves en Twitter en zie daar: we zijn met Social Media bezig! Vervolgens realiseert men zich dat het wel heel moeilijk is om grip te houden op de uitingen van medewerkers op Social Media en wordt er koortsachtig gewerkt aan Social Media Gedragsrichtlijnen om ongewenste exposure te beteugelen. Herkenbaar? Niet getreurd, zo gaat het bij veel organisaties. Maar hoe kan het anders?

Begin bij het begin: wat is het HR vraagstuk en wie is de doelgroep?

Als je Social Media in wilt gaan zetten, kijk dan eerst wat je eigenlijk wilt bereiken. Welke HR vraagstukken spelen er en hoe kunnen Social Media hierin ondersteunen? Maak dit zo concreet mogelijk. Denk hierbij niet alleen aan de voor de hand liggende vraagstukken als recruitment en arbeidsmarktcommunicatie, maar verruim je blikveld en denk bijvoorbeeld ook aan vraagstukken op het gebied van kennisdeling, interne communicatie en medewerker engagement.

Als je weet wat je vraagstuk eigenlijk is, kijk dan vervolgens naar de doelgroep en probeer deze zo goed mogelijk te segmenteren. Eigenlijk hebben we bij HR met drie hoofddoelgroepen te maken: potentiële medewerkers, huidige medewerkers en ex-medewerkers. Segmenteer verder naar specifiekere groepen. En misschien is het ook belangrijk om andere doelgroepen te bereiken zoals ‘influencers’ en ‘decisionmakers’.

Hoe bereik je die doelgroepen? Op welke Social Media zitten ze? Vergeet trouwens niet met al die aandacht voor Social Media ook de bestaande, traditionele middelen mee te nemen. Het ene sluit het andere namelijk niet uit. En ga niet opnieuw het wiel uitvinden: kijk goed wat er al is aan tools om je doelgroep te bereiken. Zo zitten veel studenten op Facebook, vind je winkelpersoneel op Hyves en zijn marketing, communicatie en PR professionals actief op Twitter. Ze zijn al dan niet gegroepeerd in ‘Groups’, ‘Lists of ‘Fanpages’.

Wie gaat zich bij HR met Social Media bezighouden?  Ik heb er helemaal geen tijd voor!

Als eenmaal duidelijk is wat het doel is, hoe de doelgroep eruit ziet en hoe je deze kunt bereiken is het tijd om te bedenken Wie gaat dan daadwerkelijk met Social Media aan de slag en hoe? Gaat de HR medewerker bloggen en meediscussiëren in LinkedIn groepen? De recruiter banneren op Hyves en vacatures twitteren? En wie reageert er op de berichtjes die in één keer van alle kanten binnenkomen? Wie zorgt er voor content op onze Social Media pagina’s? Gaan we experimenteren en daarna naar een gestructureerd plan? Bottom-up of Top-down? Als er bij de start niet goed gekeken is naar de randvoorwaarden voor succesvolle Social Media implementatie, komen in deze fase de weerstanden naar boven (heb geen tijd/budget/mensen voor Social Media, is niet op onze organisatie van toepassing, is eigenlijk meer iets van Communicatie & Marketing etc.). Wellicht is hier dan alsnog wat werk aan de winkel.

 

Wat heeft Employer Branding hiermee te maken?

Een heldere Employer Brand geeft houvast aan de inhoud van de uitingen op Social Media. Deze geeft namelijk duidelijkheid over wie we zijn als organisatie en wat ons verhaal is. Uitingen die we op Social Media doen moeten hierbij aansluiten en de boodschap versterken. Eigenlijk zou je met deze stap moeten beginnen, nog voordat je de vraag stelt welk doel Social Media eigenlijk dienen. Met de Employer Brand neem je ook  factoren mee als branche, cultuur en type organisatie. Als je op het punt bent aangekomen om daadwerkelijk content op Social Media te plaatsen, dan zorgt een heldere Employer Brand ervoor dat je weet wat je moet doen.

Van Experiment naar Gestructureerd Plan

Terwijl de snelheid van de Social Media ontwikkelingen vraagt om daadkrachtig handelen en geen getreuzel, is het vanuit het perspectief van samenhang en bestendigheid wenselijk om juist een pas op de plaats te maken en één en ander gestructureerd aan te pakken.  De kracht zit hem in de combinatie hiervan: maak de eerste accounts aan en ga experimenteren en werk ondertussen aan een goed doordacht Social Media plan.

Ik wens je veel succes!

Raamwerk aan de slag met HR & Social Media:

  • Wat
    Wat is ons verhaal? Wie zijn we?
  • Waarom
    Wat is het vraagstuk? Welk doel dient Social Media?
  • Waar
    Waar bevindt onze doelgroep zich?
  • Welke
    Welke Social Media (of andere middelen) zetten we in?
  • Hoe & Wie
    Hoe gaan we dit doen? Wie gaat het doen
Foto ‘Help’: Marc Falardeau Flickr Creative Commons

Over dianarussohrbp

Ik ben een zelfstandige HR Business Partner en ik adviseer en ondersteun organisaties op het gebied van Employer & Internal Branding, Medewerker Engagement, HR & Social Media (de bijbehorende verandertrajcten) en De Nieuwe Organisatie.

Geplaatst op 13 mei 2011, in HR & Social Media en getagd als , , , , , . Markeer de permalink als favoriet. Een reactie plaatsen.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers op de volgende wijze: