HR & Social Media bij Gemeenten

Tijdens de 2-daagse Arbeidszaken van het College van Arbeid van de VNG, was ik uitgenodigd om een workshop te geven over HR & Social Media. Een onderwerp dat duidelijk leeft bij de deelnemers. Maar is het alleen een ‘agendapunt’ of is HR/P&O ook daadwerkelijk bezig met Social Media? Wat in ieder geval opviel was dat een behoorlijk aantal deelnemers zelf nog geen gebruik van Social Media maakte en er (dus ook) een groot verschil te zien was bij de inzet van Social Media voor HR/P&O vraagstukken. Maar er waren ook overeenkomsten. Hierbij een overzicht van een aantal interessante zaken die aan de orde zijn gekomen.

(Drie) dubbelrol van HR

Met betrekking tot Social Media heeft HR drie rollen te vervullen:

– Gebruiker: Social Media toepassen om HR vraagstukken te ondersteunen

– Change Agent: Organisatie begeleiden in het (gedrags)verandertraject

Strategische Businesspartner: Organisatie adviseren over de korte en lange termijn implicaties

HR/P&O lijkt zich op dit moment voornamelijk te richten op de rol als gebruiker van Social Media. De rol van Change Agent en Strategische Businesspartner komt nog nauwelijks aan bod.

Social Media & HR Vraagstukken

Recruitment en Arbeidsmarktcommunicatie (AMC)

Van de deelnemende gemeenten zette ongeveer de helft Social Media in voor Recruitment en dan met name LinkedIn. Vaak op de ‘oude’ manier (éénrichtingsverkeer zoals database search, directe benadering of vacatures plaatsen). De ‘nieuwe’manier (meerrichtingsverkeer zoals via communities en referral recruitment) werd door een enkeling toegepast.  De Gemeente Haarlemmermeer bijvoorbeeld heeft een Twitteraccount aangemaakt gericht op Recruitment en AMC.

LinkedIn, Twitter en Youtube lenen zich bij uitstek voor Recruitment en AMC. Vooral in combinatie met elkaar vormen ze een krachtig platform om de gemeente als aantrekkelijke werkgever neer te zetten. Maar ook blogs van medewerkers over interessante projecten en gebeurtenissen op het werk dragen hieraan bij.

Alumni Relaties

Er was duidelijk enig enthousiasme onder de deelnemers om met Alumni Relaties aan de slag te gaan. Vooral in deze tijd, waarin gemeenten soms afscheid (moeten) nemen van medewerkers die wellicht binnen afzienbare tijd weer nodig zijn vanwege de vergrijzing en de daarmee gepaard gaande uitstroom. Contacten onderhouden met ex- medewerkers is vaak een ‘vergeten’ mogelijkheid. Een Alumni groep op LinkedIn is snel opgezet. Deelnemers zijn met enige inspanning ook vrij eenvoudig te vinden (deze groepen werken het beste als voormalige én huidige medewerkers lid mogen worden). De échte inspanning zit in het Community Management: het levendig houden en de interactie binnen de groep.

Interne Communicatie

Eén van de deelnemers vertelde hoe zij Social Media inzetten ter ondersteuning van Interne Communicatie. Tijdens een fusietraject van twee organisaties is Yammer gebruikt om medewerkers te informeren, op de hoogte te houden van de veranderingen en mensen met elkaar te verbinden.

Microblogging is inderdaad een goede manier om Interne Communicatie te verbeteren en interactiever te maken. Het duurt alleen wel even voordat genoeg medewerkers aanhaken en er goede interactie ontstaat. Vaak worden deze initiatieven vroegtijdig gestaakt, omdat snelle resultaten uitblijven. Door realistische doelen te stellen en duidelijke te maken waaróm Yammer wordt ingezet is de kans van slagen groter.

Kennisdeling en Discussies

Een aantal deelnemers gaf aan frequent gebruik te maken van LinkedIn groepen met gelijkgestemden om vragen te stellen of deel te nemen aan discussies. Bijvoorbeeld in LinkedIn groepen over Openbaar Bestuur (Binnenlands Bestuur,  VNG) over HR zaken (HR Community NL,  P&O Actueel, HR Praktijk) of specifiek over HR & Social Media (Social Media Recruitment, HR & Social Media NL).

Toch bleek er weinig contact te zijn met andere gemeenten en niemand van de aanwezigen was aangesloten bij  Ambtenaar 2.0, de grootste ‘community’ waar juist die verbinding wordt gelegd. Dat verbaasde me, want een kleine rondvraag maakte al snel duidelijk dat veel gemeenten met dezelfde HR/P&O vraagstukken te maken hebben zoals mobiliteitsvraagstukken, vergrijzing & ontgroening en aantrekkelijk werkgeverschap.

Social Media Richtlijnen

Moet je nou juist wel of juist geen Social Media Richtlijnen opstellen voor de medewerkers? De deelnemers zijn verdeeld. Een aantal heeft al richtlijnen (Gemeente Heemstede), een aantal vraagt zich af of het wel nodig is en een aantal is er mee bezig.

Eerder was ik van mening: hoe minder regels, hoe beter. Immers, regels werken vaak beperkend. Maar het gaat bij Social Media wél over een nieuw werkterrein. Juist door spelregels met elkaar af te spreken en duidelijkheid te verschaffen kunnen richtlijnen inspirerend en activerend zijn. Deloitte heeft laten zien hoe je dat kunt doen. Zo ook de ‘Department of Justice’ in Australië:

Tenslotte

Ik hoop dat de workshop bewustwording heeft gecreëerd:

dat we bij Social Media te maken hebben met een gedragsverandering en een essentieel andere manier van communiceren .

dat HR drie belangrijke rollen te vervullen heeft met betrekking tot Social Media namelijk: Gebruiker, Change Agent en Strategische Businesspartner.

dat Social Media kan worden ingezet voor Recruitment, Arbeidsmarktcommunicatie, Kennisdeling en Interne Communicatie, maar dat er nog veel meer mogelijkheden zijn.

dat naast LinkedIn ook Twitter, Youtube, Yammer en Bloggen van toegevoegde waarde zijn voor HR.

dat (activerende) Social Media richtlijnen verstandig zijn omdat we te maken hebben met een nieuw werkterrein.

dat gemeenten veel overeenkomstige HR vraagstukken hebben en kennisdeling & verbinding hierbij kunnen helpen.

dat Social Media een kwestie van lange adem is en er nog een hoop te doen is🙂.

Voor de workshop slides zie Slideshare

Over dianarussohrbp

Ik ben een zelfstandige HR Business Partner en ik adviseer en ondersteun organisaties op het gebied van Employer & Internal Branding, Medewerker Engagement, HR & Social Media (de bijbehorende verandertrajcten) en De Nieuwe Organisatie.

Geplaatst op 25 april 2012, in HR & Social Media en getagd als , , , , , , , . Markeer de permalink als favoriet. Een reactie plaatsen.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers op de volgende wijze: